Τιμητική Διάκριση σε Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ:
Θ. Ξάνθη,
Θ. Ανδρουλάκης,
Α. Τζίμα,
Σ. Καλλέα
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ:
Π. Μανώλης,
Σ. Μανιάτης,
Μ. Ζακυνθινού-Ξάνθη
ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΣΤΑΤΙΚΩΝ:
Σ. Ευστρατιάδης – Ελληνική Μελετητική ATE
ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Η/Μ:
Κ. Γεωργακόπουλος και Σ. Τσαντές
και ΣΙΑ Ε.Ε. – Η/Μ Σχεδιασμός
ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ
– ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ:
Λ. Λαμπροπούλου
Η Αργώ επιστρέφει μετά ένα ταξίδι αιώνων. Το κτίριο έχει σαν στόχο να την υποδεχτεί, αναγνωρίζοντας ότι θα φιλοξενήσει το κύριο ιστορικό έμβλημα της πόλης, με διεθνή αναγνωρισιμότητα και δημοφιλία, και ταυτόχρονα δείγμα της σύγχρονης ζωτικότητας και δημιουργικότητας των κατοίκων. Βέβαια, δεν θα φιλοξενήσει μόνο το μυθικό καράβι αλλά και το μύθο που το περιβάλλει. Η πρόταση δεν στοχεύει μόνο σε ένα μουσείο, όσο και σε ένα περιβάλλον περιήγησης, μάθησης, έκπληξης, παιχνιδιού, και διάδρασης, που θα μπορέσει να ενσωματώσει και να εκφράσει τη μυθική, ιστορική και σύγχρονη διάσταση της Αργοναυτικής περιπέτειας, προσφέροντας εμπειρίες, θεάσεις, επιμόρφωση, και ψυχαγωγία.
Το μουσείο αναπτύσσεται σε επιμήκη σχηματισμό, στο μήκος του οικοπέδου ΒΑ-ΝΔ, με πρόσβαση από την οδό Αθηνών. Αρθρώνεται από τρεις παράλληλες ζώνες: Τη ζώνη – “φίλτρο” προς το δρόμο, που διαμορφώνεται από μια κεκλιμένη ράμπα και έναν επιμήκη υπαίθριο χώρο, αυτή του κτιρίου και τη ζώνη της νότιας, πράσινης αυλής παιχνιδιού και διάδρασης Η χωρική δομή του κτιρίου διαρθρώνεται με βάση ένα “κυματιστό” φορέα, που διαμορφώνει ένα ζεύγος “πλήρους” και “κενού” όγκου, όπου χωροθετούνται οι δύο βασικές λειτουργίες. Στο “κενό” – κυρτό η Αίθουσα της Αργούς και στο “πλήρες”- κοίλο τμήμα ο χώρος των Πολυμέσων. Μία τρίτη χωρική ενότητα, αυτή των χώρων υποστήριξης, φωλιάζει στη βορινή πλευρά κάτω από τον φορέα δημιουργώντας τους χώρους της εισόδου.
Το κτίριο προβάλλει το γεγονός της επιστροφής. Η παρουσία του μυθικού πλοίου σημαίνεται προς τα έξω. Η Αργώ δεν θα πρέπει να “εγκλειστεί” σε έναν ερμητικά κλειστό θάλαμο, αφού είναι βέβαιο ότι ο χειρισμός ηλιοπροστασίας και τεχνολογίας επιτρέπουν τις επιθυμητές συνθήκες συντήρησης.
Πρόθεση της μελέτης είναι να αποδώσει ένα χώρο ζωντανό, κινητικό, με πολλαπλές θεάσεις και εκφάνσεις. Να δοθεί μια επιθυμητή αίσθηση εναλλακτικότητας και “πολυπλοκότητας”, που θα συντελέσει ώστε η επίσκεψη στο μουσείο να γίνει ή ίδια μια μικρή περιπέτεια, γεμάτη εναλλαγές και εκπλήξεις.